تازه عروسی با خوردن زیاد شوید خشک در شیراز راهی بیمارستان شد

هدف از این مطالعه بررسی اثرات مکمل شوید خشک در شیراز بر کنترل قند خون، پروفایل لیپیدی، برخی آنتی اکسیدان ها و نشانگرهای التهابی و علائم گوارشی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

مواد و روش ها
در این مطالعه، 42 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند.

و 3 گرم در روز پودر شوید یا دارونما (3 کپسول در روز، هر گرم 1 گرم) دریافت کردند.

قند خون ناشتا، انسولین، ارزیابی مدل هومیوستاتیک مقاومت به انسولین، پروفایل لیپیدی، پروتئین واکنش‌گر C با حساسیت بالا، ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کل، مالون دی‌آلدئید و علائم گوارشی در همه آزمودنی‌ها در ابتدا و بعد از مداخله اندازه‌گیری شد.

 

نتایج
مکمل پودر شوید میانگین سطوح سرمی انسولین، ارزیابی مدل هموستاتیک مقاومت به انسولین، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، کلسترول تام و مالون دی‌آلدئید را در گروه مداخله در مقایسه با اندازه‌گیری‌های پایه به‌طور معنی‌داری کاهش داد.

علاوه بر این، میانگین سطوح سرمی لیپوپروتئین با چگالی بالا و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل در گروه مداخله در مقایسه با اندازه گیری پایه به طور معنی داری افزایش یافت.

اختلال حرکتی کولون تنها علامت گوارشی بود که فراوانی آن با مصرف مکمل به طور قابل توجهی کاهش یافت.

میانگین تغییرات انسولین، کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی، کلسترول تام و مالون دی آلدئید در گروه مداخله به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود. همچنین میانگین تغییرات لیپوپروتئین با چگالی بالا در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود.